Her Yerden Çok Uzakta. Ursula Le Guin.

Her Yerden Çok Uzakta. Ursula K. Le Guin. Çeviren : Semih Aközlü. İmge Kitabevi, 3üncü Baskı, 2016.

Bilim kurgu romanlarıyla tanıdığım, hayran olduğum Le Guin’in “normal” (ne demekse artık) bir romanı bu. Kısacık (100 sayfa bile değil). Anlatıcısı genç bir erkek olan roman, Le Guin’in bilim kurgu türü romanlarında sık olarak ve ustalıkla ele aldığı kadın-erkek ilişkisi üzerine yoğunlaşıyor. Toplumun, medyanın çağa gören değişen biçimlerde dayattığı kalıpları sorgulamaya çağırıyor okuru. Yanıtı aranan soru şu : Bir kadın ve bir erkek, “iki insan” olarak birlikte olabilir mi? Günümüz dünyasında yaşayan Owen ve Natalie’nin ilişkisi cinsel olmak zorunda mı? Kolay sorular, zor yanıtlar!
Kitap, kendimi Le Guin’e bırakmanın ne kadar güzel bir duygu olduğunu bir kez daha anımsattı bana. Ne anlatıyor olursa olsun! Bunu kaç yazar için söylebilirsiniz?

Kitap kapağı, geçenlerde sözünü ettiğimin aksine, hem konuyu iyi yansıtıyor hem de kitabın ruhuna çok uygun (Grafik Tasarım : Aslı Sezer).

Kitabın konusundan çok Le Guin’in çizgisini yansıtan birkaç alıntı :

“Asıl sorun, erkeklerin çıkardığı üçüncü sınıf işlerin seviyesine gelebilmek için kadınların kesinlikle birinci sınıf işler yapmak zorunda olmaları.” s. 41

“… Yaşamın anlamı nedir diye sorular sormanın bir yararı olmadığına karar verdik, çünkü yaşam bir yanıt değil bir sorudur, bunun yanıtını sadece siz bulabilirsiniz.” s 47

“Yeterince yalan söylediğinizde, diğer insanlar da sisin içine girer, sizi göremez, size dokunamazlar.” s. 73

3 thoughts on “Her Yerden Çok Uzakta. Ursula Le Guin.

  1. “Yeterince yalan söylediğinizde, diğer insanlar da sisin içine girer, sizi göremez, size dokunamazlar.” s. 73

    Adını, kitaplarını alıntılardan bildiğim bir yazar. Ama henüz ciddi bir şekilde okumadım. Hep ertelediklerimdendi. Bilge Karasu’nun bir lafı vardır, okur kitap arar ama, kitabın da okurunu aradığı bulduğu olur, gibisindendi sanırım.

    Fakat bu son alıntıya bayıldım, bu kadar mı güzel ifade edilir. Teşekkür ederim, Sevgiler, nia

    • İlginiz için çok teşekkür ederim.
      Le Guin’i okumayı ilk denediğimde, beklentilerim yanlış olduğundan, başladığım kitabını bitiremedim. Yıllar sonra, başka bir kapıdan baktığımda, ona hayran oldum. Le Guin, tüm iyi yazarlar gibi, yaşadığı çağı, güçlü ve zayıf yanlarıyla insanı, kendini, bizi anlatıyor. Kendimizi daha iyi anlamamıza, hayatımıza anlam katmamıza yardım ediyor. Bilim kurgu, uzay, galaksiler bu anlamda yalnızca gerekli dekorlar…
      Yakınlarda bir ödül töreninde yaptığı konuşmada kişiliğinin, yazarlığının ipuçlarını bulabilirsiniz :
      (Haber)
      http://www.newyorker.com/books/page-turner/national-book-awards-ursula-le-guin
      (Video)

  2. Giderek daha da yaklaşıyorum yazarın kitaplarını okumaya 🙂 Teşekkür ederim, notlar alıyorum. Şu, sıra içinde bulunduğum zaman beni biraz huzursuz kılıyor, kedimi biliyorsunuz, onunla uğraşıyorum daha çok. Ama bilmenizi isterim sizi büyük bir keyifle okuyorum/ve takip edeceğim de. Güzel bir gün dilerim, nia

Leave a Reply

