Deniz Ürperiyor Uzakta. Cevat Çapan.

Deniz Ürperiyor Uzakta. Cevat Çapan. Adam Şiir Klasikleri, 2003 (Ciltli).

 

Bütün güzel şeyler ölümlü. Yıllarca seçkin kitapları adam gibi yayımlayan Adam Yayınevi’nden söz ediyorum. Çoktan kapandı. İdolüm diyebileceğim Cevat Çapan’ın bu kitabının da aralarında olduğu Şiir Klasikleri; küçük, ciltli, özenli dizgisi, baskısı, kağıt seçimi ile ayrıcalıklı duran bir diziydi… Günümüzde, Sözcükler Dergisi ve Yayınları Adam Yayınlarının yazı ve yazar yönünden devamı sayılabilecek bir çizgiyi daha küçük harflerle de olsa sürdürüyor denebilir. Bana, kapanan Adam Sanat ve Adam Öykü’nün yerini almış gibi gelen Sözcükler Dergisi dahil… Bu konu dışı girişi yapmama neden olan, aslında, elimdeki kitabın fiziksel özellikleri. Şiire, iyi şiire saygının anıtı gibi duruyor küçücük kitap…

Cevat Çapan, neredeyse konuştuğumuz gibi yazan, okuyanlarda otursalar böyle yazabilirlermiş duygusu uyandıran, teknik becerisini, edebiyat bilgisini sergilemekten uzak duran; divan şiirinden dünya şiirine kapsamlı kavrayışını insanın gözüne sokmayan bir şair. Birbirini izleyen iki dizede sizi bir ömrün başından sonuna taşıyor, biçimin tutsağı olmadan.

Çapan’ın kendi seçtiği şiirlerden oluşan bu kitabını (sanıyorum dizinin özelliğiydi böyle oluşu) kaçıncı kez okuduğumu bilmiyorum. Otobüste, metroda cebimde gezdirdiğim, parklarda elimde bir demet çiçek gibi tutarak okuduğum kitap… Her okuyuşumda daha zenginleşiyorum, fark etmediğim bir ayrıntı, bir esinti, bir tat buluyorum. Yüzlerce kitapla vedalaştığım bir dönemdeyim; sanırım “Deniz Ürperiyor Uzakta” başucumda kalacak… sonuma kadar.

Kitaptaki şiirlerden birinin baş kısmını alıyorum buraya. Devamını ve kitabın tümünü okumak isteği uyandırması dileğiyle…

Hayatta çok geç öğrendim

yolumu kaybetmeyi ormanda;

bu yüzden, büyülenmiş gibi aşkla,

dolaştım durdum

sevdiğim şehirlerin sokaklarında.

 

 

Leave a Reply

