Fotoğraftan Sonra. Fred Ritchin.

Fotoğraftan Sonra. Fred Ritchin. Çeviren : Yalım Keser. Espas Sanat Kuramı Yayınları, 2012.

Fotoğraftan Sonra

Fotoğraftan çok iletişim konusuyla ilgilenenlere seslenen, akademik tonlu bir kitap. Bir iletişim ortamı / aracı olarak fotoğrafın işlevi üzerinde duran yazar, bunun zaman içindeki değişimini inceliyor. Özellikle de, kayıt ortamının analogdan (film) digitale dönüşmesi ile ortaya çıkan durumun etkileri ve sonuçları üzerinde duruyor. Ele alınan konularla ilgili çoğu çarpıcı fotoğrafların eşlik ettiği metin, dikkatli bir okumayı gerektiriyor. Fotoğrafın iyi/kötü, eski/yeni, gerçek/sanal, analog/digital olmasının değil, nasıl kullanıldığının, neyin parçası olduğunun önemli olduğu vurgulanıyor. Tüm araçlar gibi, fotoğraf da iyilik için (eşitsizliklerin ve adaletsizliklerin azaltıldığı, çevreye saygılı davranılan bir dünya gibi) kullanılabilir. Bunun için, digital dönüşümün anlamının iyi kavranması gerektiği söyleniyor; görüntünün  kullanımındaki yeniliklerin yalnızca kapitalist sistemin emrinde olmadığının altı tekrar tekrar çiziliyor.

Birkaç alıntı :

– Kamerayı (fotoğraf makinasını, BC) sorular sormak için değil sadece cevaplar elde etmek için kullanmak, kameranın yapabileceklerini küçümsemektir. (s. 46)

– Fotoğraf verdiği cevaplardan daha fazla soru yaratır. (s. 97)

(El Cezire televizyonu Uluslararası İlişkiler Bölümünden Maher Abdullah’ın “ölüleri fazlaca göstermek” ile ilgili eleştirilere verdiği yanıt:)

– Yüzbinlerce insanı onları uygarlaştırmak için öldürmek uygarca da, bu ölülerin bazılarını göstermek mi uygarlık dışı? … Nasıl olur da uygarlaştırmak adına yüz binlerce insanı öldürür de, sonrasında ölüleri saymaya bile tenezzül etmezsiniz? (s85)

Kitabın fotoğrafı “hipermetin”in bir parçası olarak ele aldığı bölümler çok ilgi çekici. Fotoğrafı ciddiye alanların mutlaka bakması gerek.

Kitabın dizgisi, baskısı, kağıt seçimi alışık olduğumuz kalitenin epey üstünde (fiyatına da yansıyor!). Çeviri konusunda aynısını söylemek zor. Bu, kısmen (görmediğim) metnin orijinalinden de kaynaklanıyor olabilir; her akademisyen sokaktaki adam için yazmayı başaramayabiliyor.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s