Anın Peşinde, Umutsuz.

Çok bilindik bir söz, “carpe diem”. Tişörtlerde, hediyelik eşyada, “cafe” duvarlarında çıkar karşımıza. Bakıp başımızı sallarız. (Latince bildiğimizi fark etmekten aldığımız haz ayrı!). “Evet” deriz içimizden; “anı yaşamak önemli”…

Anı yaşamakta başarısız olduğumu biliyorum. Önceki denemelerimin tümü, beni başladığım yerde bıraktı. Olmadı. Zamanımın (buradaki iyelik eki, “ım”, ne gülünç; “benim zamanım”) tümünü gelecekte veya geçmişte geçirmeyi sürdürüyorum. Gelecek, planlardan ve endişelerden oluşuyor. Gelecekte, kayıplar var, bulamamak var. Ölüm var. Geçmiş, kocaman bir hata ve pişmanlık yığını. Ağır kokusu “şimdi”den duyuluyor. Geleceğin tüm işi, şimdiyi kirletmek; hesap, hazırlık, beklenti…

Sürekli böyle bir “şimdi”yi, “an” dediğimiz şeyi, yaşamak ne ağır bir yük.

Geçmiş; her tanıdık nesnenin altından, her bildik sözün tınısından, her alışılmış bakışın gerisinden yüzüme yüzüme geliyor. Yapabileceğim tek şey, başımı çevirmek… Geçmişi şimdiye taşımamak için; beni şimdiden koparmak için uzanan bu toprağa bulaşmış, bu kararmış ellere yakalanmamak için, elimden gelebilecek olan bu. Denemeye değer!

Gelecekten kurtulmanın yolunu da bu gün keşfettim. Bu serin ve yağmurlu gün; nedense sevdiğim… Geç de olsa, iyi oldu. Yazayım dedim, sabah uyanır uyanmaz. Belki okuyan birinin de işine yarar. Aslında, yazması çok basit. Umarım, uygulaması da öyle olur. Bu satırları kafamda döndürdüğüm saatler boyunca (sabahtan bu yana) uygulamada da başarılı oldum diyebilirim. Bakın, çözüm şöyle:

1) Uzun vadeli tüm planlarımı iptal ediyorum.
2) Ümit etmiyorum.

Uzun vadeli planlarımı aklımdan çıkardığımda, zihnimde kocaman bir yer açıldı. Onu “şimdi” ile doldurabilirim. Doldurmalıyım. Çevremde olup bitenlerin, görünüp kaybolan nesnelerin ayrıntıları bunun için. Serçenin sıçraması, durup bana bakması tanımış gibi. Sonra birden yok olması. Bunun için…
Şimdi, hep haiku’larla dolmalı:

Frog

An ancient pond
A frog jumps in
Plop!

Sürekli aydınlık.

Dünsüz, yarınsız.

Zamanla, “uzun vade” üzerinde yoğunlaşmak ve becerebilirsem bunu içinde bulunduğum güne, o günün de yaklaşan dakikalarına indirgemek istiyorum. Kırmızı yanarken yeşili beklemek düzeyine kadar. Sonrası yok. Sonrasına gerek yok.

Anı yaşamamın en büyük engeli, en geç fark ettiğim: Umut… “Yarın” bir şeyin başka türlü olabileceği düşüncesi… Şimdi’nin düşmanı. Bu, şeytanın insanı mutsuz etmek için icat ettiği en büyük araç. Yeraltı güçlerinin silahı. Sırıtan Hades’in kapalı avucundaki şey… Umut, bir ülkünün peşine düşenlerin ekmeği olabilir ama onlara da mutluluk getireceğini sanmıyorum. Neyse ki, nicedir, kurtulmam gereken bir ülküm yok. Umut’tan kurtulmakla hemen hafiflediğimi hissediyorum. Olayların, gündemin üzerine çıktığımı… Yükseldiğimi… İyi burası. Artık buradayım.

Tesadüfler de benden yana bugün; şansım açıldı sanki!

Arka arkaya okuduğum iki kitapta bakın nelerle karşılaştım (epeyce serbest çeviriler!):

1 ) 365 Tao. Daily Meditations. Deng Ming-Dao. Harper One, 1992 (meditation 77).
Kader dediğimiz; hayatlarımıza karışan ve en olmadık zamanda işleri berbat eden bir şeydir. Öte yandan kader, aslında, kendi eylemlerimizin sonucundan başka bir şey değildir. Her eylemimizle, tümüyle bize bağlı olan bir olaylar zinciri oluştururuz. Bu zincirlerden ne kadar hızla kaçarsak onlar da bizi o kadar hızla izler. Onları koparmamız da mümkün değildir; her hareketimiz bağları sıkılaştırır.

2) The Ongoing Moment. Geoff Dyer. Canongate, 2005 (sayfa 37).
(Andre Kertesz’in 37 yıl arayla çektiği iki fotoğraftan söz ederken): Fotoğrafçı ve onun yansıması olan akordiyoncu tüm o geçen zaman boyunca ne yapıyordu? Asıl olan şu ki, geçen zaman diye bir şey yok. Yalnızca o an vardı, şimdi de yalnızca bu an var. Arada hiç bir şey yok. Akordiyon büzüşüyor ve genişliyor, melodi aynı.

Beni bulmak istiyorsanız, artık adresim belli: Şimdideyim.

Leave a Reply

